Tuesday, February 10, 2009

"Anything" and "Whatever" Drinks Advertisement - 1st Day

::24 Jan::9 pagi lebih:: Kami berkumpul di HS Kafe sebelum bertolak ke tempat shooting kami. Lepas sumer dah breakfast, tunggo Bro. Ben sampai dulu. Dia bagi kitorang sewa lighting dia dgn RM 160 untuk dua batang. Murah tuu... Ade satu company yang kami ade try nak mintak sewa, dia boleh bagi full package of production items. Skali RM1000++ da... mane nak cari duit.

Pukul 10 something kami bergerak ke rumah kawan kami di Bangi. Rumah kawan kami di bangi tu akan berkahwin pada 25hb. Namanye Amilia. Dia tu baik. "Korang buat la ape korang nak dgn pelamin aku nie. Asalkan jangan rosak sudah. Haha!" Kata Amilia. Sportingnye ko dan satu family ko. Nanti kitorang bagi korang free air ANYTHING dan WHATEVER kami. Haha...

Satu kereta 4 orang, so total crew kitorang ada 12 orang. The main crew is 4 people only. Iaitu aku, Mira, Akmal dan Emilia. Yang selebihnya ialah rakan2 seperjuangan yang sedia menghulurkan bantuan. Mira in charge bahagian directing dan dia la master mind kitorang. Nad yang baik hati ikut kitorang dan membawa dua konconya yang sangat banyak membantu. Amy in charge bahagian technical stuffs dan semua item2 yang berkaitan dalam menjayakan advertisement ini. Akmal in charge bahagian modelling. So, crew dan para pelakon yang selebihnya ialah yang direcruit oleh Akmal. Antaranya ialah Ecam, Yana, Said Kamil dan Omar. (alamak, aku rasa macam tertinggal lagi satu nama pelakon tapi ta tau sape) Diorang sumer sangat memahami. Sanggup tak balik cuti semester! Really thankful to all of you!

Mira, Amy dan Akmal

Di tempat kejadian, Said Kamil dan Yana sebagai pelakon utama terus bersiap untuk berlakon dengan mamakai baju pengantin. Thanks to Mahfuz dan Mira. Mak cik Mahfuz sangat baik. Kami dapat pinjam semua kelengkapan pada pakaian pengantin secara FREE OF CHARGE! Jangan main2. Mira pulok jadi kaki bodek yang sangat berjaya pada hari tu. Satu2 dia mintak, sumer pon dapat. Mahkota, Make up box, segala benda2 yang tergantung kat baju pengantin tu sumer dia sapu. Hebat2.. Rapport sangat penting! huhu...

Baju Pengantin kami

Shooting start lambat cket sebab banyak unexpected things happened. Aku 1st time main lighting jadi pening cket. Mane nak letak natam2 nih. Last2 pacak je kat tempat yang aku rasa sesuai dan munasabah. Tapi semua benda nie aku dah expect dah. So, nothing is shocking to me. Aku lupe nak ambk gambar lighting tu. So, aku masukkan gambar yang ade ternampak lighting tu la ye.

Lighting kami

Scene2 yang ada:

Scene 1::Scene taman: Scene ni aku crite kat lain post

Scene 2::Scene dalam rumah:

Scene dalam rumah melibatkan dua orang kanak2 berlari menaiki tangga dan mengumumkan ketibaan pengantin lelaki kepada pengantin perempuan. Dua budak2 ni adalah sepupu Amy dan diorang memang berbakat. Sangat mudah nak shooting scene diorang. Xbanyak songeh. Opss. Pelakon2 lain jgn trase ye. Huhu...

Scene 3::Scene bilik pengantin:

Scene akan dimulakan dgn dialog mak andam yang cerewet (Haha! Sorry Nad!) sedang sibuk make-up pengantin. "Kalau xcantik, jangan salahkan saya" Lebih kurang macam tu la dialognye. Huhu... Lepas tu pengantin perempuan segera turun apabila tahu pengantin lelaki dah sampai.

Scene 4::Scene rombongan:

Di sini pengantin perempuan datang ke sisi pengantin lelaki, dan mereka berarak ke pelamin. Di sini adalah antara scene yang paling mencabar sebab semua pelakon terpaksa berjemur di tengah panas. Thanks sangat2 to all!

Scene 5::Scene pelamin:

Scene nie adalah scene klimas iklan ini. Pengantin perempuan terkejut apabila ternampak salah satu hantaran adalah sedulang air anything and whatever yang banyak Haha! Yana bertungkus-lumus untuk membuat mimik muka yang betol. Kamil pulak berusaha untuk buat reaksi terkejut bila Yana pengsan. Thanks to Yana and Kamil!

Kamil

Yana

Scene 6::Scene penutup:

So kat bahagian penutup kami akan masukkan tagline kami (belum di decide lagi). Sedulang "Anything" dan "Whatever" akan diletakkan betol2 didepan Camcorder kami.

Pelamin dan air kami

So, korang sepatutnya dah boleh bayangkan berapa orang yang telah terlibat dalam menghasilkan iklan ini, dan brapa kos keseluruhan. Group kitorang boleh je nak buat ala2 kadar. Tapi, kami sekumpulan telah bersepakat untuk gain a worthy experience throughout this project. Yang penting, kami semua sangat happy dengan apa yang kami usahakan. (^^,)

Thanks again to everyone!

P/S: Aku xnak masukkan gambar Kamil dan Yana dalam pakaian pengantin untuk mengelakkan penyalahgunaan, persalahfahaman, dan yang sekutu dengannya. Harap Maklum. Ape2 pon, nanti aku bincang dulu dengan budak2 group aku. ;)

3 comments:

Adlan said...

wah.. mcm best. cpat2 la siapkan. aku nak tengok!!

Jai said...

Haha! Baik. Dijangkakan siap hari ahad nie!

Unknown said...

Wah, mesti dahsyat nih.. Aku pn kena shooting gk ni, storyboard dh siap, tp x start2 lg, xtau la bilerr, nk kna wt video koperat n berita.. Skrg tgh pening pasal lighting, mic, tmpt nk dijadikan studio berita, xtau nk cr ktner...